söndag 17 februari 2013

Bröd!!!

Åh äntligen ett lchf-bröd som smakar...bröd! Det enda jag saknat med lchf var att kunna ta en macka till frukost, med en god ost och lite grönt på toppen...och nu kan jag det!
Funkar lika bra till kvällsteet ;-)

Detta brödet smakar nästan precis som mitt klassiska "julbröd".

Jag hittade ett recept på lchfrecept.com som jag modifierade lite för att det skulle likna brödet som jag brukar baka till jul. Detta brödet har jag dock inga problem att äta året om :-)

3 dl mandelmjöl
50 g solroskärnor
2 msk fiberhusk
1,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
3 msk pepparkakskryddor
1 msk kanel
200 g grovhackade nötter (valnötter, hasselnötter, mandel och paranötter)
250 g kesella
6 ägg

Blanda de torra ingredienser i en bunke. Vispa ihop kesellan med äggen i en separat bunke. Blanda allt och låt smeten stå och svälla i ca 10 minuter. Häll upp i en 1,5-litersform och grädda i 60-70 minuter i 175 grader i nedre delen av ugnen. Låt brödet svalna på galler. Skär upp när brödet svalnat helt.

Går bra att frysa. Gott även att rosta.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar