torsdag 13 december 2012

Dag 2

Gårdagen gick jättebra! Jag åt gott och var mätt hela dagen. Det är en bra förutsättning för att lyckas. Att tvinga i sig äcklig mat eller att äta en miniportiton som man inte blir mätt på är inget jag ens skulle prova.

Jag börjar förstå att detta handlar om att vänja sig av med en gammal (o)vana. Att ändra det gamla synsättet på mat till det nya. Att inte tro att en måltid är "rätt" när den består av en tredjedel potatis/pasta eller ris, en tredjedel kött/fisk/fågel och en tredjedel sallad och sås.

Till frukost idag åt jag en egenkomponerad omelett, som jag för lustighetens skull valt att kalla Omelette aux trois fromages. Omeletten består av två ägg och tre sorters ostar (gräddädel, marquis och cheddar) som jag smulade över den färdiga omeletten. Chai te med en skvätt vispgrädde som dryck.


Sedan lovade jag ju att skriva en lista på exempel på livsmedel som är bra att äta och vilka man skall undvika.

Här kommer den!

Bra att äta:
Kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, grönsaker (som växer ovan jord), olivolja, grädde, creme fraiche, turkisk yoghurt och smör. Nötter och bär i begränsad mängd.

Att undvika:
Socker, mjöl, pasta, ris, potatis, öl. Allt som innehåller dessa ämnen, dvs kakor, bullar, glass, pommes frites, chips, gröt, müsli, corn flakes mm. Undvik även margarin och alla lightprodukter. Mjölk och fil innehåller mycket mjölksocker och är därför bra att undvika eller åtminstone äta i begränsad mängd.

På livsmedelsverkets webbsida finns en databas där du kan söka och se näringsinnehållet på de flesta livsmedel. Jag har valt riktmärket att bara äta mat som innehåller under 5 gram (av 100) kolhydrater.

I kväll skall jag gå på julbord! Det skall bli spännande att se hur jag komponerar min tallrik, jag tror att det blir riktigt gott!

Mia

1 kommentar :

  1. Hej Mia!
    Åh va härligt att du tagit tag i kosten. jag är så nöjd med lchf kosten. Så god mat och man mår så bra av den!

    kraaaam

    SvaraRadera