onsdag 12 december 2012

Matrevolutionen

Jag har aldrig bantat och jag har aldrig varit intresserad av att lyssna på folk när de velat berätta om den ena superdieten efter den andra. Jag har helt enkelt aldrig förstått idén med att hålla på med banting. Det verkade så dödsdömt att misslyckas. Alla verkade få ganska bra resultat i början, men efter ett tag eller när de slutade med dieten verkade de gå upp i vikt igen och ofta mer än de tappat. Man kan ju inte svälta sig för resten av livet, eller hur?

Därför blev jag väldigt överraskad när Andreas Eenfeldt fullständigt knockade mig med sin bok Matrevolutionen. På ett vetenskapligt och pedagogiskt sätt, med mycket sunt förnuft förklarar han varför just lågkolhydratkost får oss att må bra och att hålla normal vikt. 

Jag fick en riktig AHA-upplevelse när han beskriver hur kolhydratrik mat får blodsockernivån att skjuta i höjden, med en hög insulinutsöndring som följd, och hur detta påverkar kroppen. Jag förstod precis varför mat med lågt fettinnehåll (och högt kolhydratinnehåll) inte ger viktnedgång, utan faktiskt precis tvärtom.

Jag har som sagt inte trott på dieter, så därför var jag skeptisk även till LCHF. Men ju mer man läser i Andreas bok, desto mer förstår man att detta inte är någon diet, utan helt enkelt maten vi är designade för att äta (som Andreas så bra uttrycker det) .  

Jag blev intresserad av att börja med LCHF kost för att se hur bra jag kan må, och skulle det försvinna några cm från midjan så gör det ju inget :-)
Bloggnamnet syftar till min nuvarande kunskapsnivå i ämnet.

Här kommer jag att dela med mig av tankar och funderingar kring LCHF. Vilka effekter den får på min kropp (jag är normalviktig, men är ändå intresserad av att äta mat som är bäst för människan att äta). Jag kommer även att dokumentera recept, och annat som jag förhoppningsvis lär mig allt eftersom.



I nästa inlägg berättar jag om vilka livsmedel som är lämpliga att äta och vilka man bör avstå från.

Ha det gott!
Mia

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar